Armie i taktyki 9

Hobbit SBG Blackfyre Scenario Pack vol. 1

Kalins · 22 października 2016

Drodzy,

Większość z nas rozegrała mnóstwo razy dotychczasowe oficjalne scenariusze, które znajdują się w głównym podręczniku, czy też w dotychczasowych podręcznikach armijnych – to doskonale znane nam m.in. „To the Death”, „Hold Ground”, „Lords of the Battle” itd. Warto dodać, że w podręczniku „Hobbit: The Desolation of the Smaug” pojawiły się trzy nowe scenariusze, tj. „Size the price”, „Rescue” i „Blockade”, ale jakoś mam wrażenie, że nie przyjęły się na turniejowych stołach. Przeglądając czeluście internetu w poszukiwaniu lotrowo / hobbitowych natchnień trafiłem na ciekawy materiał, którym za zgodą jego twórców postanowiłem się z Wami podzielić. Otóż, na facebookowej stronie Brytyjskiej Ligi Hobbitta pojawił się plik pdf pt. „Hobbit SBG Blackfyre Scenario Pack vol. 1”, czyli nic innego, jak zestaw aż 10 nowych scenariuszy do naszego systemu. Scenariusze przygotowane zostały przez Lewisa Belgum & Blackfyre Production i z rozmowy przeprowadzonej z twórcami wynika, że scenariusze były testowane, tak, aby oddać w ręce graczy sprawdzony materiał.

Lewis Belgum, który jest koordynatorem projektu otwarty jest na zgłaszanie ewentualnych wniosków, poprawek, a dane kontaktowe znajdują się na końcu pdfu ze scenariuszami.

Link do pobrania scenariuszy:

https://drive.google.com/file/d/0B2N8PqymXLjENGxDOVdiazdXMTQ/view

Poniżej, przedstawiam poszczególne scenariusze wraz ze swoim krótkim subiektywnym komentarzem od siebie, które polecam od razu, a które należy jeszcze przetestować:

 

The Head of Snake"

Opis: ciekawy system wystawiania poszczególnych warbandów na swojej połowie stołu i przy pechowych rzutach może rozdzielić wystawianie popularnych warbandów składających się z jednego typu jednostek np. włócznicy + miecznicy.
Cel: zabicie wrogiego generała (nie lidera), bohaterów, a także istotny jest „break" danej armii.
Ocena: fajny i prosty scenariusz na wybicie z oryginalnym systemem wystawiania warbandów. Polecam.

 

Stones"

Opis: ciekawy system wystawianie poszczególnych warbandów, przy czym warto zwrócić uwagę, że 24 cali środkowej przestrzeni planszy jest wolne od jakichkolwiek terenów. To trochę może boleć graczy, którzy swoimi armiami wykorzystują teren.
Cel: wyniesienie z czystego terenu 6 znaczników na swoją połowę, a także istotny jest „break".
Ocena: osobiście nie do końca czuję sytuację, że gra toczy się bez terenu w środkowej części stołu bitewnego. Na pewno jest to oryginalne rozwiązanie, jednak nie przypadł mi ten scenariusz do gustu.

 

Stalking Camp"

Opis: W tym scenariuszu dzielimy się na Atakującego i Obrońcę – zwróćcie uwagę, że tak naprawdę jest bardzo mało scenariuszy, gdzie siły dzielone są na atakujące i broniące, a tu akurat mamy taką sytuację.
Cel: obrońca musi utrzymać się w środku pola i przy okazji nie pozwolić na zniszczenie 4 małych terenów w centrum. Zadaniem atakującego jest zniszczenie terenów i jednocześnie istotnym celem jest zajęcie centrum pola i wypchnięcie obrońcy z reduty.
Ocena: fajny scenariusz i wymagający dla obrońcy, ale także dla atakującego. Obawiam się, że w konsekwencji może skończyć się wielką „młócką" na środku pola bitwy, jednak ja na pewno będę chciał go przetestować. Problemem może być także użycie czterech niedużych celów ustawionych w obozie, jednak coś tam każdy z nas w pudle z makietami znajdzie. Polecam.

Exhaust Fight"

Opis: ten scenariusz symulujący wyczerpującą walkę, to niezła jazda – gracze zaczynają bitwę ze znacząco osłabionymi bohaterami – każdy bohater ma 0 fatów, a ilość punktów potęgi obniżona jest o 1. Do tego wszystkie jednostki, które mają więcej niż jedno życie zaczynają grę z jednym życiem mniej. Ostatnią specjalną zasadą jest to, że podczas gry wszystkie jednostki zdają wszelkie testy terroru automatycznie.
Cel: bardzo oryginalne są cele do zrealizowania – liczy się pierwsze zabicie, zabicie przy użyciu magii, broni strzeleckiej, zabicie wrogiego bohatera, a na końcu zdobywa się także punkty za zabicie więcej jednostek niż się straciło.
Ocena: w mojej ocenie bardzo fajny scenariusz symulujący długotrwały konflikt, gdzie zmęczone, ale jednocześnie zdesperowane armie toczą ostatni bój. Zdecydowanie polecam.

Steeling supplies"

Opis: ten scenariusz nastawia się na przejęcie trzech zasobów, a jednostki wystawiane są do 6 cali od krawędzi.
Cel: gra toczy się do momentu strat na poziomie 25%, a te jednostki, które przejęły zasoby i na koniec gry mają je w swojej kontroli otrzymują 1 pkt. Zwycięstwa.
Ocena: nie przepadam za scenariuszami, gdzie musimy ganiać za zasobami (to bitewniak, a nie zabawa w berka), ale doceniam w tym to, że wystawienie jest przy samej krawędzi, co daje szerokie spektrum do użycia różnych taktyk zanim przeciwnik dojdzie do zasobu. Fajne i warte zagrania.

 

 

The thick of battle"

Opis: w tym scenariuszu zapomnijcie o wystawianiu jednostek od strony Waszej krawędzi. Ideą tej bitwy jest oddanie chaosu bitewnego dlatego też, to Wasz przeciwnik wystawiać będzie Wasze warbandy i wzajemnie. Nie zdziwcie się, jeśli jednostki przeciwnika znajdą się za Waszymi plecami, a z kolei Wasze warbandy rozrzucone będę po samych krawędziach stołu.
Cel: gra toczy się do momentu strat na poziomie 25% i uwaga w tym scenariuszu punkt zwycięstwa dostaje się za „break" warbandu oraz 2 punkty za zniszczenie warbandu. Dodatkowe punkty za doprowadzenie do „breaka" armii.
Ocena: idea i pomysł bardzo fajny, jednak zupełnie nie widzę możliwości upilnowania w chaosie bitwy, które jednostki należały do takiego, a nie innego warbandu. Szczególnie taka sytuacja może być trudna w sytuacji, kiedy nasza armia składa się z kilku warbandów z takimi samymi jednostkami. Do przemyślenia kwestia zaznaczenia jednostek w warbandzie – przy znalezieniu sposobu, scenariusz godny rozegrania.

 

 

Not the best weather"

Opis: kolejny scenariusz, którego celem jest odwzorowanie chaosu bitwy, a do tego dochodzę negatywne efekty pogodowe lub inne losowe, które rzutem kością D6 obowiązują przez całą grę. Bardzo ciekawe pomysł, który np. może wyłączyć całą magię przez czas trwania potyczki! Nasze warbandy wystawia przeciwnik i finalnie zaczynamy z rozrzuconymi jednostkami po całej planszy.
Cel: Celem jest kontrolowanie celu ustawionego centralnie na środku planszy. Ten z graczy, który będzie miał dwa razy więcej jednostek w promieniu 3" od centrum zdobywa większą liczbę punktów. Dodatkowe punkty za doprowadzenie do "breaka" przeciwnika armii.
Ocena: Scenariusz na pewno godny polecenia – ciekawe zasady specjalne określane na początku gry, do tego niejednoznaczne określenie, gdzie nasze jednostki się pojawią, a to wszystko z celem walki o środek stołu – wydaje się świetne. Zdecydowanie polecam.

On the Run"

Opis: Scenariusz odwzorowuje konieczność przebicia się na drugą stronę stołu armii jednego z graczy. W związku z tym cały idea scenariusza kręci się wokół drogi, którą należy umieścić centralnie na planszy.
Cel: Scenariusz dzieli graczy na tego, który musi się przebić oraz na tego, który jest atakującym. Przebijający wystawia swoje warbandy na drodze rzucając na początku tury 4+ (warband pojawia się na krawędzi drogi) i jego celem jest przebić się przez drogę na drugą stroną planszy i ją opuścić. Celem atakującego jest zatrzymanie przebijającego się i nie dopuszczenia do opuszczenia przez jego jednostki planszy.
Ocena: Hmm, nie czuję tego scenariusza – nie podoba mi się, że Uciekający wprowadza swoje jednostki tylko na 4+ na planszę. Przy odrobinie pecha można sporo warbandów długo nie wprowadzić do gry, chyba, że wykorzystamy punkty potęgi naszych bohaterów. Innym rozwiązaniem jest wprowadzenie zasady, że w kolejnej turze po tej w której warband nie wszedł na planszę mają +1 do rzutu. Generalnie – nie polecam, acz może warto spróbować bo na pewno jest to ciekawy pomysł na bitwę.

Fallen Hero"

Opis: Nasz bohater (jednostka o najwyższym koszcie punktowym) leży związana na środku planszy i najważniejszym zadaniem jest uratowanie naszego związanego i nieprzytomnego bohatera. W tym scenariusz bohater już się nie obudzi i traktowany jest, jako ciężki obiekt.
Cel: Należy wynieść swojego bohatera poza odległość 12" od środka stołu, a gra kończy się jeśli któryś z graczy wyniesie swojego nieprzytomnego bohatera za krawędź stołu lub któraś z armii doprowadzi do 25% strat którąś ze stron. Dodatkowe punkty zdobywamy za doprowadzenie do „breaka" przeciwnika armii.
Ocena: Scenariusz ciekawy, bo wyłącza z gry naszą najdroższą figurkę i musimy sobie radzić bez niej. Trochę dla mnie mało realne jest leżenie w centralnej części stołu dwóch nieprzytomnych bohaterów, ale to raczej szczegół. Dla chętnych.

"Every Man Must Die"

Opis: To jest bitwa do ostatniego żywego żołnierza – coś dla fanów totalnej sieczki na polu bitwy.
Cel: Bardzo proste założenia scenariusza – wygrywa ten któremu zostanie ostatni model / modele na polu bitwy. Nie ma innych założeń – albo zniszczysz całkowicie przeciwnika lub spowodujesz, że ucieknie, a Ty zachowując przynajmniej jedną jednostkę wygrywasz scenariusz.
Ocena: Ja lubię takie klimaty i jak bitwa, to bitwa na całego. Polecam.

 

 

W mojej ocenie załączony materiał, to doskonały materiał dla wszystkich organizatorów wszelakich turniejów, bo macie gotowy i to dość szeroki materiał do natychmiastowego wykorzystania. To także świetny materiał do pogrania w warunkach domowych – są pewne niedociągnięcia w niektórych scenariuszach, jednak są to kwestia raczej do szybkiego naprawienia. Do tego każdy ze scenariuszy jest w czytelny sposób opisany, a także załączona jest odpowiednia mapa. Cechą charakterystyczną scenariuszy jest raczej ich prostota, jednak dla mnie to poważna zaleta – nie muszę koncentrować się na skomplikowanych wymaganiach celów, a bardziej na samej grze, czego sobie i Wam polecam.

Mam nadzieję, że powyższy opis, jak i same scenariusze przypadną Wam do gustu – zapraszam do komentowania, bo to jedyne podziękowania dla autora tekstu.

Pozdrawiam,

Kalins

 

 

 

Dołącz do dyskusji

  1. Shein · 23 stycznia 2017 o 23:16

    Mały błąd się wkradł w opisie scenariusza „Exhausted Fight” – zasada mówi, ze modele zdają automatycznie każdy test odwagi poza tym wymuszonym przez zasadę Terror.

    Poza tym, też jakiś czas temu zwróciłem uwagę na te scenariusze i już część sobie opisałem jeśli chodzi o ewentualne możliwe spory.

  2. Godfryd · 25 października 2016 o 15:22

    Super sprawa, jako org na pewno skorzystam 🙂

  3. DariuS · 24 października 2016 o 14:12

    Konkretnie i bez owijania w bawełnę 🙂
    świetna robota Kalins!

  4. Barti · 23 października 2016 o 12:07

    ten ostatni mnie rozbawił 😉

  5. Garrry · 23 października 2016 o 10:41

    Bardzo fajne scenariusze, niektóre wymagają paru uściśleń jeśli miałyby pojawić się na turniejach, ale miałbym ochotę pograć na takich zasadach. Najbardziej podobają mi się te najdziwniejsze 😉 Super artykuł 🙂

  6. kudłaty22 · 22 października 2016 o 19:49

    wow naprawde fajny materiał. Super sprawa że coś takiego ogarnąłeś. Na pewno wkrótce pod DMP to wypróbujemy i w Warszawie. Przy okazji kto jeszcze jakimś cudem nie słyszał to zapraszam na największe wydarzenie lotrowe roku!!! 😉

  7. Reaper · 22 października 2016 o 15:47

    Świetna sprawa, na bank potestuję. 🙂 Dzięki za art Kalins.

  8. DEGHAN · 22 października 2016 o 13:40

    Fajny art 🙂

  9. FishPriest · 22 października 2016 o 12:32

    Wygląda na prawdę ciekawie. W wolnym czasie mam zamiar się w to wgryźć i wykorzystać.
    Fajna, rzeczowa ocena scenariuszy, dzięki Twojemu opisowi od razu widać, z czym się je dany scenariusz. Cieszy fakt, że można próbować tu partyzantki miast walki klocem.