FAQ 2019

Moderatorzy: Konradussss, TonyStark, Mnil, GotmogK, Ereinion, FishPriest, SpyTech, Jaskier, Garry

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Ajas
Redaktor
Posty: 5541
Rejestracja: 25 sty 2008, 20:24
Skąd: Poznań AP

FAQ 2019

Post autor: Ajas » 26 cze 2019, 21:10

Seria pytań:
1] Czy Dernhelm będąc pod wpływem sztandaru Gamlinga odzyskuje 2 punkty potęgi co turę, czy Merry i Eowina mogą odpalić 2 heroiki na raz?
2] Czy Haldir może podbić potęga obrażenia zadane przez zasadę One Final Blow?
3] W jakiej kolejności stosuje się wzmocnienia i osłabienia wartości walki? Bat Swarm, zasada Arise Raiders of Theoden itp.
4] Czy na potrzeby zasady The Living Lore, Floi liczy tylko Balin, the Dwarf King of Moria czy liczy też siebie?
5] Co się dzieje z Fell Beast gdy floi zaneguje zasadę Feral, a NAzgul umrze?
6] Lords of Battle i rany/los. Czy model który straci los a poźniej go odnowi czarem liczy się do punktacji na koniec?
7] Wygrywam walkę z modelem kawaleryjskim. Czy mogę wpierw rzucić za ranienie konia i potem rzucić za jeźdźca podwójne rany ponieważ spada z konia?
8] Armylist The Trolls, czy mogę ich wystawić oddzielnie?
9] Czy można przenosić Campfire?
10] Walczy model kawaleryjski z pieszym. Zagrywam czar Wrath of Brunien i kawalerzysta zostaje powalony (knocked prone) - gdzie umieszcza się jego podstawkę? Styka się z pieszym modelem czy kładziona jest w centrum podstawki konnej, czy jeszcze inaczej?
11] Czy Mumakil będąc w zasięgu zasady Pall of Darkness trafiany jest z Trebusza tylko na 6?
12] Ilu obsługantów można dokupić do maszyny?
13] Czy bohater może podbić wynik rzutu na Heroic Strike za pomocą punktów potęgi?
14] Czy Gondor Avenger może strzelić tylko w jeden cel czy może wybrać dowolne w zasięgu strzału?
15] Jak działa czar Protection of Valar na obszarowe umiejętności takie, jak Chill Aura?
16) Ile ran siege engine zadaje mumakilowi? Ile howdahowi?
17) Czy w przypadku zabicia całej armii poza modelami, które nie weszły na stół z powodów innych niż scenariusz (Watcher, Goblin Mercenaries) gra automatycznie się kończy?
18) Czy w przypadku czaru Wrath of Bruinen najpierw rani się wierzchowce czy najpierw uciekają (do scenariusza Lords of Battle)
19) Czy do Wound Tally (scen Lords of Battle) liczą się rany zadane:
a) Przez rzucenie compela na rydwan/war beasta przeciwnika i rozkazanie mu tratowania własnych modeli
b) Przez jeżdżenie war beastem przeciwnika, który nie zdał testu Stampede po jego modelach
c) Przez powalenie modelu przeciwnika na terenie wodnym, który w wyniku tego się utopił
d) Przez wysadzenie strzałem bomby przeciwnika
20) Czy kawaleria ma bonusy do szarży w głębokiej wodzie?
21) Czy mounty mają keywordy swojego jeźdźca, konkretnie:
a) Czy channelowana furia działa na wierzchowce i daje im save 6+?
b) Czy po śmierci jeźdźca warg ma +1 C z zasady armijnej Mordoru
22) Rydwan Iron Hills
a) Czy zasada Fearless odnosi się tylko do rydwanu czy również do załogi?
b) Jaki efekt ma rzucenie transfixa na sam rydwan (w odniesieniu do aktywnych zasad)?
c) Czy rydwan wjeżdżający w inny rydwan zadaje hity wszystkim jego częściom (każdemu załogantowi z osobna przy rydwanie IH)?
d) Czy dodatkowe ataki z zasad Large War Machine oraz Monstrous Charge się kumulują?
23) Czy można chodzić po znacznikach w Capture and Control?
--------
Moje odpowiedzi:
1] Merry i Eowina niezależnie mogą korzystać z zasady specjalnej banneru Gamlinga, oboje nie mogą odpalać heroików na raz - może zrobić to efektywnie tylko jedno z nich (np. kiedy nowy Mumak Mahud skasuje heroika Eowiny, Merry będzie mógł zrobić drugiego), ale żadnego robienia na raz Heroic Fight i Heroic Strike nie można.
2] Tak, to nadal dzieje się kiedy "teoretycznie żyje".
3] Najpierw wszelkie bonusy, na koniec kary.
4] Tak, Floi sam dla siebie jest "Friendly Moria Dwarf Hero".
5] Bestia pozostaje na stole dokładnie tak, jak Wild Warg.
6] Tak
7] Tak
8] Tak
9] Nie
10] wg uznania gracza kawalerzysty
11] Tak
12] Tylu ilu jest w stanie prowadzić jej kapitan/weteran
13] Nie
14] może wybrać dowolne
15] Sprawia, że model o ile znajdzie się w zasięgu negatywnej aury staje się na nią odporny.
16) Mumakilowi 1, howdach niszczy od razu.
17) W takiej sytuacji uznawał bym modele, które nie weszły za martwe.
18) najpierw uciekają
19) a) tak
19) b) tak
19) c) tak
19) d) tak
20) Tak
21) a) nie
22) b) tak
22) a) tak
22) b) ...
22) c) tak
22) d) tak
23) tak

Pozdrawiam, Ajas :D
KedzioR_vo do Offa o cyckach pisze:MaRta radzi, żebyś se cycki w necie pooglądał, bo widać, że nie wiesz, jak wyglądają (:D)
Jesteś z Poznania? kliknij!

_Orku_
Sędzia LO
Posty: 225
Rejestracja: 18 sty 2009, 21:43
Skąd: Kraków

Re: FAQ 2019

Post autor: _Orku_ » 27 cze 2019, 19:37

1] Czy Dernhelm będąc pod wpływem sztandaru Gamlinga odzyskuje 2 punkty potęgi co turę, czy Merry i Eowina mogą odpalić 2 heroiki na raz?
2] Czy Haldir może podbić potęga obrażenia zadane przez zasadę One Final Blow?
3] W jakiej kolejności stosuje się wzmocnienia i osłabienia wartości walki? Bat Swarm, zasada Arise Raiders of Theoden itp.
4] Czy na potrzeby zasady The Living Lore, Floi liczy tylko Balin, the Dwarf King of Moria czy liczy też siebie?
5] Co się dzieje z Fell Beast gdy floi zaneguje zasadę Feral, a NAzgul umrze?
6] Lords of Battle i rany/los. Czy model który straci los a poźniej go odnowi czarem liczy się do punktacji na koniec?
7] Wygrywam walkę z modelem kawaleryjskim. Czy mogę wpierw rzucić za ranienie konia i potem rzucić za jeźdźca podwójne rany ponieważ spada z konia?
8] Armylist The Trolls, czy mogę ich wystawić oddzielnie?
9] Czy można przenosić Campfire?
10] Walczy model kawaleryjski z pieszym. Zagrywam czar Wrath of Brunien i kawalerzysta zostaje powalony (knocked prone) - gdzie umieszcza się jego podstawkę? Styka się z pieszym modelem czy kładziona jest w centrum podstawki konnej, czy jeszcze inaczej?
11] Czy Mumakil będąc w zasięgu zasady Pall of Darkness trafiany jest z Trebusza tylko na 6?
12] Ilu obsługantów można dokupić do maszyny?
13] Czy bohater może podbić wynik rzutu na Heroic Strike za pomocą punktów potęgi?
14] Czy Gondor Avenger może strzelić tylko w jeden cel czy może wybrać dowolne w zasięgu strzału?
15] Jak działa czar Protection of Valar na obszarowe umiejętności takie, jak Chill Aura?

1) Tak, jeśli Merry i Eowina mają w danym momencie po 0 mightów. Ich pule mightów są oddzielne.
2) Tak
3) Najpierw dodawanie/odejmowanie, potem dzielenie, na końcu stała wartość
4) Siebie, Balina i bohaterów zmieniających keyword w armyliście Balina
5) Bestia zdaje męstwo (jest w faq)
6) Tak
7) Nie, model rzuca na thrown rider po wypłaceniu w niego wszystkich ataków
8) Tak
9) Nie
10)W centrum
11) Tak
12) Do pełnego warbandu
13) Nie
14) Dowolne
15) Nie działa. Nie działa również na strzały/ataki z podpiętą zasadą specjalną.

Dodatkowe pytania ode mnie:


16) Ile ran siege engine zadaje mumakilowi? Ile howdahowi?
17) Czy w przypadku zabicia całej armii poza modelami, które nie weszły na stół z powodów innych niż scenariusz (Watcher, Goblin Mercenaries) gra automatycznie się kończy?
18) Czy w przypadku czaru Wrath of Bruinen najpierw rani się wierzchowce czy najpierw uciekają (do scenariusza Lords of Battle)
19) Czy do Wound Tally (scen Lords of Battle) liczą się rany zadane:
a) Przez rzucenie compela na rydwan/war beasta przeciwnika i rozkazanie mu tratowania własnych modeli
b) Przez jeżdżenie war beastem przeciwnika, który nie zdał testu Stampede po jego modelach
c) Przez powalenie modelu przeciwnika na terenie wodnym, który w wyniku tego się utopił
d) Przez wysadzenie strzałem bomby przeciwnika
20) Czy kawaleria ma bonusy do szarży w głębokiej wodzie?
21) Czy mounty mają keywordy swojego jeźdźca, konkretnie:
a) Czy channelowana furia działa na wierzchowce i daje im save 6+?
b) Czy po śmierci jeźdźca warg ma +1 C z zasady armijnej Mordoru
22) Rydwan Iron Hills
a) Czy zasada Fearless odnosi się tylko do rydwanu czy również do załogi?
b) Jaki efekt ma rzucenie transfixa na sam rydwan (w odniesieniu do aktywnych zasad)?
c) Czy rydwan wjeżdżający w inny rydwan zadaje hity wszystkim jego częściom (każdemu załogantowi z osobna przy rydwanie IH)?
d) Czy dodatkowe ataki z zasad Large War Machine oraz Monstrous Charge się kumulują?
23) Czy można chodzić po znacznikach w Capture and Control?


I od razu moje odpowiedzi:

16) Mumakilowi jedną (siege target), howdahowi wszystkie
17) Nie, ale celowe niewychodzenie przez gracza takimi modelami, gdy nie ma innych na stole jest przejawem gry na czas
18) Najpierw uciekają
19) Tak na wszystkie
20) Tak
21) Nie na wszystkie
22) a) również do załogi
b) ?????
c) Tak
d) Tak
23) Tak

Co do 22b naprawdę nie mam pojęcia, może ktoś coś wymyśli. Całe szczęście, że nikt tym nie gra.

Awatar użytkownika
Godfryd
Redaktor
Posty: 1396
Rejestracja: 21 sie 2011, 19:14
Skąd: Reprezentowice / Szybki Szpil
Kontakt:

Re: FAQ 2019

Post autor: Godfryd » 04 lip 2019, 20:44

1. Odzyskuje dwie potęgi ale może robić jednego heroika według zasad pasażerów ,
2. Z zapisu haldira wynika że nie, ale pamiętam że gdzieś ktoś zacytował zapis który mnie przekonał że tak, pamięta ktoś o co chodziło bo nie mogę tego znaleźć ?
3. Najpierw + potem - tak wydaje mi się na logikę , względzie w zależności od momentu zaistnienia. Bonus od thedena dostajemy w momencie szarży baty rozpatrujemy przy walce na przykład
4. Liczy siebie ma keywordu
5. Bestia zostaje jak zda męstwo tak jak warg
6. Tak bo liczą się wydane losy a los został w tej sytuacji wydany
7. Jeżeli miałeś szarżę monsterowa to koń znika i nie możesz go ranić. Jeśli nie miałeś szarży możesz ranić konia a jak jeździec się wywali dostaje chyba podwójne rany, ktoś miał argument że było inaczej więc proszę ew o przytoczenie
8. Tak bo zapis o wystawieniu w jednym jest pod warunkiem chęci gracza co jasno wskazuje że może nie chcieć ,
9. Nie, nie ma zapisu że jest to heavy albo light object ani zapisu że można by było przenosić , dla mnie stawiasz go i tam zostaje
10. Jest dokładnie taka sama walka jakby był dalej na koniu nawet jeśli do mniejszej podstawki nie dopchaloby się tyle samo modeli. Jestem pewien że gdzies był na to paragraf ale nie potrafię znaleźć. Jak nie ma walki to kładziesz w centrum podstawki konnej
11. Tak przy czym howdah i modele na nim to osobne cele więc osobno muszą się znaleźć w aurze.
12. Pod limit wynikający z tiera veterana/kapitana. Jak veteran nie ma tiera to znaczy imho że tylko to co jest bazowo.
13. Nie, chyba logiczne
14. Jasne że tak. Z żadnego zapisu dla mnie nie wynika żeby maiłobyc inaczej.
15. Nie działa, musi być targetowany model a nie pasywna aura pod którą można lub nie się znaleźć .
16. Mumakowi 1 bo nie ma zapisu żeby było inaczej. Howdahowi wszystkie.
17. Nie, natomiast jak te modele nie wyjdą do końca gry to liczą się jako zabite.
18. Nąjpierw uciekają kolejnosc z opisu czaru
19. Moim zdaniem ogolnie raczej tak bo mimo tego że bezpośrednio nie zadaje ich armia wroga, to jednak są spowodowane jej działaniem (compel czy sentinel vs warbeaaty) topienie itp już nie bowiem jest to czynnik mimo wszystko zewnetrzny. Ale dam się przekonać jak ktoś ma dobre argumenty.
20. Gdzie w booku jest woda i pływanie ?? :Oo
21.nie
22. A. Tylko rydwan, b imho stoi ale załoga może to bronić jak prsy rzucaniu czaru w konia, c. Imho tak hity dostaje model a jak składa się z części to każda jego część skladowa d. Nie
23. Nie ma żeby nie można było ale imho nie powino się na nich stawać. Ja na imp tak zdecydowałem ale trochę z innych względów niż literalne przestrzeganie podręcznika .
Nobody likes you, you're ugly and your mother dresses you funny. Now smile, you f*cking douche...

https://www.facebook.com/BrushGangsta/

Awatar użytkownika
Ajas
Redaktor
Posty: 5541
Rejestracja: 25 sty 2008, 20:24
Skąd: Poznań AP

Re: FAQ 2019

Post autor: Ajas » 13 lip 2019, 16:41

Marcin, Slay, Fish, Zack, Grond i Jurek - pierwsze upomnienie. Czekam na Wasze opinie.

Pozdrawiam, Ajas :D
KedzioR_vo do Offa o cyckach pisze:MaRta radzi, żebyś se cycki w necie pooglądał, bo widać, że nie wiesz, jak wyglądają (:D)
Jesteś z Poznania? kliknij!

Awatar użytkownika
Zack
Sędzia LO
Posty: 523
Rejestracja: 07 lip 2008, 18:50
Skąd: Bielsko-Biała

Re: FAQ 2019

Post autor: Zack » 14 lip 2019, 17:17

1] Imo odzyskują 2 potęgi od sztandaru, ale nie mogą deklarować dwóch heroików w tym samym momencie - są jednym modelem.
2] Tak
3] Najpierw bonusy, potem kary. Oczywiście jeśli np. hit czy dana rzecz jest wypłacana w momencie zetknięcia się z przeciwnikiem, to to wyznacza pierwszeństwo, itp.
4] Liczy też siebie bo ma keyword Moria.
5] Bestia będzie musiała zdać męstwo żeby zostać. Jeśli nie wyłączy się jej zasady w kolejnej turze to odlatuje.
6] Tak
7] Tak, ale najpierw przeciwnik musi rzucić za upadek (albo np. Amdur za swoją zasadę) czy stoi.
8] Tak
9] Nie
10] Ustawia się go w styku z pieszym (walka dalej się toczy).
11] Tak
12] Tylu ilu wejdzie do warbandu bohatera z załogi.
13] Nie
14] Dowolne cele.
15] Wyłącza działanie danej obszarówki wobec swoich modeli będących pod wpływem PoV.
16) Mumakilowi 1, Howdach niszczy od razu.
17) Nie, to co nie weszło może wejść.
18) Ich się nie rani, od razu jest knocked prone więc nie ma kogo ranić.
19) a) Tak
19) b) Tak
19) c) Tak
19) d) Tak
20) Tak
21) a) Nie, inaczej taki Horse Lord brzmiałby inaczej w booku
21) b) Tak, nie tylko po śmierci ale cały czas.
22) a) Tak
22) b) Żaden
22) c) Tak
22) d) Tak
23) Tak, ale przychylam się do argumentacji Godfryda - stanie na znaczniku coś większego i przeciwnik ma problem. Powinny być nienaruszalne.

*Slay
Sędzia LO
Posty: 345
Rejestracja: 13 gru 2014, 18:50
Skąd: Kalisz/Wrocław

Re: FAQ 2019

Post autor: *Slay » 14 lip 2019, 21:36

1. Odzyskują dwie potęgi, ale mogą wykonać maksymalnie jednego heroika.
2. Tak
3. Dodajesz/odejmujesz i dzielisz :)
4. Siebie, ma keyword.
5. Jak zda męśtwo, zostaje.
6. Tak, zostały wykorzystane, więc się liczą.
7. Model spada z konia po wypłaceniu mu wszystkich buł, zatem nie.
8. Tak
9. Nie
10. Kładzie się ją w centrum podstawki kawaleryjskiej, ale na potrzeby, model jest liczony jakby się stykał.
11. Mumak tak, jeżeli howdah i modele są w 6 calach, to one również.
12. Limit tiera
13. Nie
14. Dowolne modele, traktuje się go jako łuk.
15. Nie działa, jeżeli nie targetujesz ściśle modelu.

16. Mumak jedna, howdah schodzi na strzał
17. Nie, jeżeli nie wyjdą do końca, to liczą się jak zabite.
18. Uciekają,a później ranisz.
19. Tak
20. NIe
21. Nie
22. a) Rydwan b) Rydwan stoi o ile zaloga nie wybroni czaru c) Każdy z osobna d) Nie
23. Nie
Slay's Studio zaprasza z zamówieniami na malowanie/rzeźbę :)

https://www.facebook.com/slaysstudio

Pozdrawiam
Kamil :)

Awatar użytkownika
Grond
Mistrz zardzewiałych zbroi
Posty: 464
Rejestracja: 15 paź 2011, 7:28
Skąd: Pomerania

Re: FAQ 2019

Post autor: Grond » 14 lip 2019, 22:57

1) 2x tak
2) tak
3) najpierw bonusy, potem kary
4) siebie
5) bestia zachowuje się jak zwykły wierzchowiec
6) liczą się
7) nie, model spada z konia pod koniec walki
8) tak
9) nie
10) kładzie się go w styku z podstawką przeciwnika
11) tak
12) do wypełnienia warbandu
13) nie
14) wybiera przed każdym strzałem
15) Ten model jako jedyny w obszarze nie jest pod wpływem umiejętności
16) 1 mumakowi, howdahowi wszystkie
17) Nie
18) Uciekają - nie ma ranienia
19.
a) tak
b) nie
c) nie
d) nie
20) nie
21) nie
22)
a) Załoga też, dopóki siedzi na rydwanie
b) żaden
c) nie - załoga pod tym względem jest traktowana jakby siedziała na howdahu
d) nie
23) nie

Awatar użytkownika
DrJurek
Sędzia LO
Posty: 1161
Rejestracja: 13 sty 2009, 18:01
Skąd: Brodnica

Re: FAQ 2019

Post autor: DrJurek » 17 lip 2019, 18:10

1 Odzyskują 2 potęgi od sztandaru, ale nie mogą deklarować dwóch heroików naraz.
2 Tak
3 Najpierw bonusy, potem kary.
4 Liczy też siebie bo ma keyword Moria.
5 Bestia będzie musiała zdać męstwo żeby zostać. Jeśli nie wyłączy się jej zasady w kolejnej turze to odlatuje.
6 Tak
7 Tak, ale najpierw przeciwnik musi rzucić za upadek czy stoi.
8 Tak
9 Nie
10 Ustawia się go w styku z pieszym modelem.
11 Tak
12 Tylu ilu wejdzie do warbandu bohatera z załogi.
13 Nie
14 Dowolne cele.
15 Wyłącza działanie danej obszarówki wobec swoich modeli będących pod wpływem PoV.
16 Mumakilowi 1, Howdach niszczy od razu.
17 Nie, to co nie weszło może wejść. 
18 Ich się nie rani, od razu jest knocked prone więc nie ma kogo ranić.
19 a) Tak
19 b) Tak
19 c) Tak
19 d) Tak
20 Tak
21 a) Nie.
21 b) Tak, nie tylko po śmierci ale cały czas.
22 a) Tak
22 b) Żaden
22 c) Tak
22 d) Tak
23 Tak.
Więc mówisz , że nie czitujesz , ale po dwóch turach Twoje Krasnoludy są w połowie pola bitwy ?
Interesujące.

sprzedam :
http://www.mitril.pl/forum/viewtopic.php?t=17888#417507

Awatar użytkownika
Jaskier
Redaktor
Posty: 431
Rejestracja: 01 kwie 2014, 16:23
Skąd: Warszafka

Re: FAQ 2019

Post autor: Jaskier » 17 lip 2019, 20:47

1] Tak. Całość wyjaśniam dokładnie poniżej.
2] Tak. Jest to rzut "to wound" jak każdy inny.
3] Najpierw bufy własne, potem bufy zewnętrzne, potem kary własne i na koniec kary zewnętrzne.
4] Tak. To w zasadzie sprowadza się do tego cze "friendly hero" oznacza również ten model.
5] Odpowiedź jest w FAQ GW. (bestia zachowuje się jak warg spod warg rider'a).
6] Liczymy poziom zranień, naliczamy każdą wbitą ranę, nawet ponad stan. To samo w przypadku Gulavhara.
7] Nie. Najpierw wypłacamy wszystkie rany, a dopiero potem model zdaje ewentualny upadek.
8] Tak.
9] Nie
10] Model pieszy jest stawiany dowolnie przez gracza kontrolującego w obrębie podstawki kawaleryjskiej, która przed chwilą była na planszy.
11] Tak, ale nie sprawia to automatycznie, że załoga i Howdach również będą tak traktowani ponieważ wszystkie zasięgi mierzymy do podstawek.
12] Max można mieć tylu załogantów do 1 maszyny ilu w warbandzie może mieć dany bohater dowodzący załogą (weteran 6, kapitan 12).
13] ... serio? :D
14] Dowolne cele.
15] Sprawia, że model o ile znajdzie się w zasięgu negatywnej aury staje się na nią odporny.
16) Mumakilowi 1, howdachowi wszystkie. Całą procedurę jak się strzela opracowałem poniżej.
17) Nie. Trzeba uśmiercić całą armię, aby gra się zakończyła, ale jeżeli modele nie wyjdą na planszę do końca gry, to na koniec uznaje się je za zabite.
18) Wierzchowce pierwsze uciekają co wynika z zapisu zaklęcia.
19) Czy do Wound Tally (scen Lords of Battle) liczą się rany zadane:
a) tak
b) tak
c) tak
d) tak
20) Zależnie od tego co organizator rozumie przez "głęboką wodę" i jak zdefiniuje które zasady obowiązują kawalerię. Jeżeli taka woda ma być trudnym terenem takim jak las to nie ma premii z szarży.
21) Czy mounty mają keywordy swojego jeźdźca, konkretnie:
a) nie, taki mount to jest de facto element ekwipunku
b) nie, taki mount to jest de facto element ekwipunku

22) Rydwan Iron Hills

23) Najbardziej skłonny byłbym ku takiej wersji, że można przechodzić nad nimi ale nie można stawać na nich.



ODE MNIE DODATKOWA TREŚĆ:

Tutaj dorzucam parę opracowanych punktów i chciałbym żeby całość była na sam koniec wydana w taki sposób:

FAQ Ligi Ogólnopolskiej MESBG

Legenda:
P -pytanie
O -odpowiedź
W -wyjaśnienie
RM –podręcznik Rules Manual
GaW -podręcznik Gondor at War
AoL –podręcznik Armies of Lord of the Ring
AoH –podręcznik Armies of Hobbit

1.
P: Jak odzyskiwane są punkty potęg dla Dernhelm ( i Merrego) pod wpływem działania sztandaru Gamlinga, czy oboje dostaną po 1 punkcie potęgi?
O: Tak
W: Merry jest pasażerem Dernhelm (GaW str. 82). Zasady dotyczące pasażera nie wspominają o żadnej podobnej sytuacji (RM str. 111), ale FAQ do GaW autorstwa Games Worshop wspomina o Dernhelmie i Merrym:
„Q: Does Dernhelm count as two models (Éowyn and Merry) for the purpose of calculating model count and Break Point? (p.84) A: Yes.”.
Jeżeli w tej sytuacji te 2 postaci są traktowane osobno, wówczas analogicznie powinniśmy traktować je osobno w innych podobnych przypadkach.

2.
P: Co dzieje się w przypadku, kiedy nie jestem w stanie zmieścić wszystkich moich modeli w strefie rozstawienia, kiedy to modele pojawiają się na polu bitwy wchodząc spoza krawędzi (scenariusz rekonesans, hold grond etc.)
O: Jeżeli nie jest to możliwe, aby zmieścić warband wychodzący zgodnie z zasadami reinforcements, wówczas zgodnie z zapisem tej zasady dany warband nie wchodzi jeszcze do gry. W następnej turze rzuca ponownie na ten sam test i otrzymuje do niego modyfikator +1 (RM str. 33).
Sytuacja, w której gracz intencjonalnie kreuje taką sytuację jest w pełni legalna.
W: Podręcznik opisuje podobną sytuację i nie wspomina o żadnych przeciwskazaniach.

3.
P: Jak przebiega cały proces strzelania z maszyny oblężniczej posiadającej zasadę voley fire do mumaka / bestii z Gorgoroth / podobnych?

O: Najpierw obieramy cel i sprawdzamy czy musimy na niego scatterować. W przypadku howdah’u zawsze będzie to konieczne, mimo iż do samego stworzenia poniżej nie musi to być konieczne.
Następnie, jeżeli za cel obraliśmy stworzenie, należy wykonać test ITW w celu sprawdzenia czy pocisk lecący z góry nie natrafi na przeszkodę w postaci howah’u -na 1-3 pocisk trafia w howdah, na 4-6 w stworzenie.
Jeżeli trafimy bestie z Gorgoroth, wówczas ranimy ją zgodnie z zasadą instant kill.
Jeżeli trafimy mumaka, rana odbierze mu tylko 1 punkt życia.
W: Poziom trudności testu ITW jest na 4+ zgodnie z tabelą przebić dotyczącą terenów (RM str. 37). Test jest konieczny, ponieważ zgodnie z zasadą voley fire (RM str. 114) line of sight jest tutaj traktowane tak jakby pocisk leciał wprost z nad modelu.
Mumak nie zostanie zraniony zgodnie z działaniem zasady instant kill, ponieważ ta odnosi się tylko do battelfield targets, którym mumak nie jest (RM str. 115 i str. 114).
Pozdrawiam, Marcin

ODPOWIEDZ

Wróć do „Dyskusje sędziowskie”